Svar: Opstart skemad
13. december 2018
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Først omkring maven og afføringsmønsteret - det lyder som om, at jeres datter har haft en maveinfektion og derfor grønne afføringer i en periode, men nu er hun fit for fight igen, og maven har normaliseret sig.. Det er rigtig godt. Det er rigtig godt, at du har været obs på, hvordan hun havde det og hele tiden har oplevet hende upåvirket af sin pesto-afføring - dog måske reageret med en del uro om natten, fordi maven gav hende problemer... :)
Med hensyn til skemad, så lyder det som om, at du har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte på. Hun er tydeligt interesseret, åbner glad munden og tager imod grøden og frugtmosen. Hun spiser med glæde og virker ivrig - og hendes mave har netop normaliseret sig, og skemaden giver hende ikke maveproblemer, snarere tværtimod :) Så det er super godt, og jeg tænker faktisk, at du godt kan begynde at tilbyde hende skemad to gange dagligt. Hun virker sulten...
Skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk, og hun skal derfor ammes som hun plejer. Det at hun sætter ammeintervallerne op og søger brystet hyppigere, tyder på, at hun har brug for mere mad, og at du derfor roligt kan tilbyde hende skemad to gange dagligt. Jeg vil netop anbefale, at du giver hende skemad frokost og aften fremfor at øge hendes indtag. Det er bedre, at hun spiser ¾ dl. 2 gange dagligt end 1.5 dl. på en gang. Både fordi hun ikke er ældre end hun er, men også fordi det giver mulighed for at tilbyde hende både grød og mos - og således variation af fødevarer - og så sikrer det også stadig plads til mælken i maven, så hendes mave kan følge med og hendes behov blive stillet bedst muligt.
En skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Ammes ofte igen, når dagen begynder.
Formiddag: Ammes og puttes til middagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes ofte både når hun vågner og før hun puttes til dagens 3. lur
Sover dagens 3. lur
Aften: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten - tidspunktet afhænger af hvor sent hun sover dagen igennem og hvor lange hendes lure er. Mange børn går sent i seng i denne alder
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre - hvis hun er gået sent i seng, så springes denne amning ofte over og i stedet ammet hun først på natten...
Midt nat 03: Ammes og sover videre - de fleste børn har i 4-5 måneders alderen stadig behov for mælk midt nat...
Som du kan se, så er der i denne dagsplan stadig mange amninger, selvom hun nu tilbydes skemad to gange dagligt, men i takt med at skemaden øges, og hun bliver bedre til at drikke vand af kop, så vil antallet af amninger naturligt gradvist sættes ned.
Jeg vil anbefale, at du starter med at tilbyde hende skemad to gange dagligt, og når dette fungerer, så må du gerne øge hendes indtag lidt, så hun spiser lidt mere af gangen. Prøv om hun selv kan styre det lidt, så hun nogle dage måske kun spiser ½ dl. men andre dage får lov til at spise 1 dl., fordi hun her virker ekstra sulten. Sørg dog samtidig for, at der hele tiden er plads til mælken. Skemaden bør ikke fylde så meget, at det tager pladsen væk fra mælken - ikke endnu.
Vær også opmærksom på at introduktionen af overgangskost naturligt vil ske lidt langsommere, når man starter i 4 måneders alderen fremfor omkring 6 måneders alderen. Giv hende tid. Selvom hun virker meget interesseret, så kan det nogle gange godt komme til at gå lidt for hurtigt med introduktionen af mad, så hun omkring 6 måneders alderen pludselig lukker munden, fordi hun har følt sig presset. Det er derfor vigtigt at finde balancen mellem at give hende skemaden nu, hvor hun tydligt er parat og har lyst til det - så I ikke passerer dette tidspunkt - men ikke give hende så meget, at hun pludselig mister interessen. Det er en lidt svær balance at finde :)
Det er rigtig godt, at du om dagen går afsides, når hun skal ammes, for på den måde at sikre hende ro til at koncentrerer sig om brystet. Netop for at sikre, at hun om dagen drikker nok hos dig, så hun ikke af den grund behøver søge brystet ekstra om natten.
Det lyder helt alderssvarende med ca 5 timers dagssøvn fordelt på 3 lure, som varierer mellem 1-3 timer i varighed. Og hun lyder til at trives og være igang med en sund og god udvikling - det er super dejligt!
Håber du kan bruge dette lidt videre - og fortsat god appetit!
Rigtig god jul til jeres familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske